Pretensiooni esitamise รตigus kehtib 2 aastat
Tarbijal on รตigus pรถรถrduda kauba puuduse ilmnemisel kaupleja poole kahe aasta jooksul pรคrast ostu sooritamist. Kui selgub, et kaubal on tootmisdefekt, tuleb asi kauplejal parandada vรตi asendada. Kui parandamine ebaรตnnestub ja asendamine pole vรตimalik, on tarbijal รตigus lepingust taganeda ehk toode tagastada ja saada raha tagasi.
Pretensiooni vรตib esitada nii suuliselt kui kirjalikult
Kaebuse vรตib tarbija kauplejale esitada vabas vormis ja seda kas ise vรตi esindaja kaudu. Esimese pรถรถrdumise vรตib tarbija teha suuliselt, kuid juhul, kui teenindaja ei saa/ei oska/ei tohi ise selliseid kรผsimusi otsustada, vรตib ta paluda kaebust kirjalikus vormis.
Kaebuses peaks olema mรคrgitud:
tarbija nimi ja kontaktandmed,
kaebuse esitamise kuupรคev,
kauba vรตi teenuse puudus,
kauplejale esitatav nรตue ehk millist lahendit tarbija ootab.
Kaebusele peaks lisama ka ostu tรตendava dokumendi koopia, milleks vรตib olla tลกekk, arve, pangavรคljavรตte vรตi muu dokument, millest nรคhtub tehingu sooritamise aeg ning pooled. Kirjalikule kaebusele peab vastama 15 pรคeva jooksul. Kui selle aja jooksul ei ole vรตimalik kaebust lahendada, peab kaupleja viivitust pรตhjendama ja tarbijat sellest teavitama, mรครคrates uue mรตistliku aja.
Esimesel 6 kuul tuleb tรตendamise eest maksta kauplejal
Seaduse jรคrgi peetakse esimesel kuuel kuul tekkinud puudust tootmisdefektiks. Kui kaupleja ei ole sellega nรตus, peab ta tรตendama vastupidist ning seda ka tarbijale selgitama. Tรตendamiskohustuse tรคitmiseks ei loeta lauset: โtootmisdefekti ei tuvastatudโ vรตi โtekkinud vead kuuluvad ekspluatatsioonidefektide hulkaโ. Tรตendamise kulud esimesel kuuel kuul kannab kaupleja. Hiljem tuleb tรตendamiskulud kanda sรผรผdlasel ehk tootmisdefekti puhul kauplejal, valest kasutamisest tingitud puuduste korral tarbijal.
Pretensiooni esitamise รตigus ja garantii on erinevad mรตisted
Eelpool kirjeldatud pretensiooni esitamise รตigust aetakse sageli segamini garantiiga. โKaebuse ehk pretensiooni esitamise รตigusโ ja โgarantiiโ on aga tรคiesti erinevad mรตisted. Kaebuse esitamise รตigus tuleneb seadusest ja see kaitseb tarbijat igal juhul. Garantiid pakuvad tootjad ja kauplejad vabatahtlikult. Tรคpsemat infot selle kohta, mis vahe on garantiil ning pretensiooni esitamise รตigusel, saab Tarbijakaitse ja Tehnilise Jรคrelevalve Ameti veebilehelt.
Kui kaubal on garantii, siis peab tarbijal enne ostu sooritamist olema vรตimalik garantiitingimustega tutvuda ja kui ta soovib, peab ta need ka kirjalikult kaasa saama.
Tarbijal on รตigus vaidluste lahendamiseks pรถรถrduda tarbijavaidluste komisjoni poole โ aadress: Endla 10A, 10122 Tallinn; tel: 620 1707; e-post: avaldus@komisjon.ee; tรคiendav info tarbijavaidluste komisjoni kohta: https://komisjon.ee/et.